söndag 27 september 2015

Jag åker till Thuns...och får nog av "köplador"

Det finns folksamlingar jag gillar, som 6000 musikälskare på Gröna Lund som sjunger allsång till "Ebay", och så finns det folksamlingar jag tycker sämre om, såsom de långa köerna i kön till Thuns. Thuns är lite Upplands Gekås light. Jag, Goron, Gorons mamma och mormor åkte dit igår för att göra det en gör på sådana ställen: Konsumera.

Det blev en del fynd, men shopping som helgnöje förlorar alltmer sin glans i min bok. Känner helt enkelt att jag hellre lägger tid på annat än konsumtion, och det är speciellt "köplador" (stora hangarliknande ställen utanför stadskärnorna) som får mig att känna så. Det är ganska tröttande att gå runt i plottriga lokaler, där allt ligger huller om buller och folk har släppt allt vad uppförande heter. Antingen stannar de med kundvagnar och blockerar i gångarna, eller så kör de på ens hälar med kundvagn i kön (att inte se mig är en bedrift om du inte är synskadad). Dessutom verkar människor gladare på ett begravningskaffe, än här. Jag hörde väldigt få röster som uttryckte att de har roligt, de flesta verkar mest trötta och stressade. Jag förstår dem, för inte är det sköna energier där.

Min sinnesstämning innan ett par timmar i köplada


Efter ett par timmar i köplada


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag svarar kommentarerna här i min blogg så att alla har chansen att hänga med i diskussionerna.