måndag 16 januari 2017

Ställtid och om att kasta ut julen

Nu har jag avslutat kursen jag har läst sedan 1/11. Den var tröttande bitvis, men givande och jag ångrar absolut inte att jag läste den. Just nu är jag i en period. Jag vet var jag har varit och var jag är, men inte vart jag ska. Kommer därför att bli lite mer fokus på hemmalivet och roliga "fluffiga" saker i bloggen, för att påminna mig själv om att livet är roligt också.

I fredags var det Tjugondag Knut, när det är tradition att kasta den svenska julen. Det har dock luckrats upp och idag finns det de som städar undan julen på Annandag Jul, de som gör det kring Nyår och några som gör det på Trettondagen. Det debatteras en del om vad som är "rätt" och för mig är det svaret givet "När det känns rätt". Själv så tog jag bort adventsljusstaken redan till nyår för att den inte passade längre och kändes som stagnerad energi, för att använda ett uttryck från feng shui. Adventsstjärnorna fick hänga uppe maximal tid. Det är så olika när jag känner att det räcker med jul nu, men generellt så skulle jag säga Trettondagen. När jag var yngre började skolan då och det kändes som att då var vardagen tillbaka. Det jag vill ha sagt med det här inlägget är att jag hoppas på traditioner som uppdateras och tillåter känslor och flexibilitet.


2 kommentarer:

  1. When it feels right is often the best time to do anything. Create traditions which work for you.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, you're right on all statements. I actually got to follow a family tradition which I liked but haven't followed in some years; to relax on Christmas day. My mom had her own toyshop and worked hard all december, so on Christmas day (Christmas eve is the main day of celebration in Sweden) we all stayed at home and relaxed.

      Radera

Jag svarar kommentarerna här i min blogg så att alla har chansen att hänga med i diskussionerna.