torsdag 16 november 2017

Självkännedom i ett kökslimbo

Goda nyheter, jag lever och har hälsan. Däremot är det lätt kaos just nu, då jag och Goron håller på att renovera vårt kök. Det har gått upp och ner, men nu är det mesta byggande klart och väntar på att bänkskivan ska komma. Det kommer att gå från ett trött 50-talskök till ett modernt, användbart kök i grått, svart och dovt grönt. Ser fram emot att få använda det.

Att leva utan kök har fått mig att inse vad matlagning betyder för mig. Det är inte bara något jag gör för att Goron och jag behöver näring, det är något jag gör för att varva ner och fokusera. Har lagt ett halvt löfte om att aldrig mer äta micromat. Så snart köket är färdigt så tänker jag laga mer mat från grunden och mysa i köket.

6 kommentarer:

  1. Mikromaat lärde jag mig laga när vi bara hade en kokplatta och mikro ett par månader, gjorde till och med små pajer, färsk fisk blir fint i mikron.

    (kanske är jag den enda kvinnan som inte önskar ett nytt kök)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går att överleva på micromat ganska länge, men det blir fördömt tråkigt, och min åsikt är att livet är för kort för att dricka äcklig whisky (och äta tråkig mat).

      Fisktipset fungerar dessutom inte alls för mig, som varit vegetarian i 11 år.

      Radera
    2. (jag åt inte fisk när jag var vegetarian några år, men det gör många vänner)

      Radera
    3. Japp, och äter man fisk är man inte vegetarian, utan pescetarian. Den här utvattningen av begrepp ställer till ett elände för oss som inte vill äta djur. Jag äter inte insekter heller.

      Radera
  2. I remember the chaos of a kitchen remodel. Worth it, but ugly. I hope your new kitchen is WONDERFUL.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you, I'll try to post a picture or two once it's ready. I'm so happy with the color scheme of warm grey, black and walls in a soft green color.

      There's a Swedish saying that the kitchen is the heart of your home. So I'm trying to look at this as a heart transplant for my home. It's gonna be hard, sometimes messy (dust, dust, dust) but it's so worth it in the end.

      Radera

Jag svarar kommentarerna här i min blogg så att alla har chansen att hänga med i diskussionerna.