onsdag 28 maj 2014

Låten jag önskar att jag hade skrivit-Meatloaf "I'm gonna love her for both of us"



Hela den här idén började med att Julia Skott skrev ett inlägg som enligt henne är ännu ett kapitel i boken "Julia överanalyserar musik". Förutom att jag gärna skulle läsa den boken så ville jag skriva om en låt som jag älskar men som hade blivit ännu bättre om den hade fått ett annat perspektiv. Den låten jag pratar om är Meat Loafs "I'm gonna love her for both of us".

Låten handlar om berättarjaget (manligt) som ser en av sina bästa vänner behandla sin fantastiska flickvän som skit rent ut sagt. Det fina i kråksången är att han inte bara drar med tjejen eller spöar upp kompisen, utan han förklarar lugnt att om han får förtroendet att älska den här tjejen så kommer han att älska henne för båda två.

Jag älskar den här låten. Det är en låt som jag plockade fram många gånger under 2012 när jag var serie-dejtare och det var ganska många "Du är en trevlig tjej, men..." så var den här väldigt skön att plocka upp. Jag lyssnade också på den när jag stöttade en vän som hade tagit sig ur ett dåligt förhållande.

Nu ställer sig läsaren frågan, om du nu tycker så mycket om den här låten, varför vill du då göra om den? Jo, jag vill göra om låten så att den inte längre handlar om någon som kommer att älska sin partner för båda två, utan istället om någon som tar sig ur ett förhållande. Med andra ord blir det istället "I'm gonna love ME for both of us". Det kan behövas låtar som handlar om att ta hand om sig själv innan man går in i ett förhållande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag svarar kommentarerna här i min blogg så att alla har chansen att hänga med i diskussionerna.