torsdag 22 juni 2017

Varför jag ogillar midsommar


  1. Barndomstrauma-Mitt tidigaste midsommarminne är som 2-3 år gammal när jag blir släpad till midsommarstången mot min vilja. Jag kommer fortfarande ihop hur jag sitter ihopkrupen på picknickfilten, vill verkligen inte vara där, samtidigt som konferenciern säger i mikrofonen att "det är väldigt trevligt". Senare i livet gjorde mamma och jag en undersökning bland pappa och hans syskon om de hade haft väldigt kul kring som små, men nä, de blev också släpade dit.
  2. Stången-Allvarligt talat, att dansa runt vad som populärt (om än felaktigt) anses vara en blomsterprydd fallos och sjunga biologiskt inkorrekta sånger om amfibier (grodor har öron och det finns arter med svans) är inte en mysig tradition-det är ett rop på hjälp. Dessutom hade blommorna kunna pryda närområdet i en vecka istället för att vissna på tolv timmar om det blir det väder som folk i allmänhet vill ha på midsommar.
  3. Maten-En midsommar utan sill, lax och sommarens mest överskattade kulinariska fenomen-att grilla-är tydligen inte midsommar. Särskilt kul är det inte om man är vegetarian. Och att hålla på och fixa alternativ bara till sig själv är inte så kul, för ingen vågar prova något nytt då det är midsommar och tradition och den andra maten kan man äta alla andra dagar. 
  4. Alkoholen-Låt oss vara ärliga, vi dricker för att stå ut med tramset och förväntningarna. Ut med tramset och förväntningarna så slipper vi alkoholen.
  5. Den "romantiska" stämningen-Kom ihåg-på midsommar ska du (som tjej) vara glad och sväva omkring i vit klänning och blomkrans i håret. Du förväntas också vara morgonpigg och plocka blommor att lägga under kudden för att drömma om vem du ska gifta dig med. Pffft. Har du partner vet du vem du vill gifta dig med, är du singel är det ändå större chans att du får rödmyror i håret och öronen. Kom också ihåg att allt hos dig är mer intressant än ditt civilstånd. 
  6. Lyckohetsen-Midsommar är kickoffen för sommaren, årstiden då alla är glada, även om du hatar värme och blir solbränd av att lukta på en solros. Att sitta i skuggan under ett träd och läsa en bok räknas inte som att njuta, nä, det är springa runt planlöst och "tihi" som gäller.
  7. Hjärntvätten-Det är samma kring alla högtider egentligen-detta att du helt plötsligt ska sluta tänka på vad du gillar och mår bra av-och istället göra det "man ska". Som en viljelös zombie.


    Slutsats: De flesta om midsommar:


via GIPHY

Syntolkning: En glad snögubbe som dansar på en solbelyst grön sommaräng, full av maskrosbollar.

Jag på midsommar:

via GIPHY

Syntolkning: Jon Snow, klädd i päls och med gravallvarlig min, muttrar "Winter is coming" vid ett middagsbord.

8 kommentarer:

  1. jag har försökt släppa mina barndomstrauman ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är trevligt att höra att du kan göra det. Jag vaknar inte kallsvettig av mina barndomstrauman, men de har dödat min kärlek till midsommar.

      Radera
  2. finns inget bättre än läsa i skugga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant. Överhuvudtaget är bokläsning en underskattad aktivitet, som inte ska störas.

      Radera
  3. Åh jag håller med om så mycket här! Jag sa på jobbet idag att jag inte alls är pepp på midsommarfirandet utan mycket hellre skulle tillbringa kvällen hemma, inomhus med mitt onlinespel eller en bok. Det verkade vara likvärdigt med mord :P Jag är dock en stor besvikelse för hela allmänheten under somrarna verkar det som, eftersom jag inte gör det saker som förväntas av en under sommartid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte du som är en besvikelse, det är normerna kring sommaren som är löjligt trånga. Det är intressant för kring jul är det helt okej att säga att man inte är så förtjust i högtiden så är det lugnt, men att inte gilla midsommar är i vissa kretsar likställt med landsförräderi. Det är lite därför jag skriver den här typen av inlägg, för att de som ogillar midsommar ska veta att de inte är ensamma.

      Radera
  4. Mohoho som jag känner igen mig. Jag kommer ändå äta sill och jordgubbar och grilla ikväll, men i övrigt håller jag mig så långt ifrån "traditionellt midsommarfirande" jag bara kan. För det är inte kul. Att träffa familjen är kul dock, så det är där jag lägger min energi i dag.
    Önskar dig en trevlig dag, idag och alla andra dagar, och att du får göra din grej utan att det ska vara så mystiskt. Så läs din bok och njut. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket =) Jag har lyckats idag, med att ha en trevlig midsommar i lugn och ro, samt att meddela min pappa att jag inte firar alls. Befinner mig nästan i ett glatt chocktillstånd =)

      Radera

Jag svarar kommentarerna här i min blogg så att alla har chansen att hänga med i diskussionerna.