torsdag 12 juni 2014

Hur Nintendo borde förnya "The Legend of Zelda"

Nintendo visade upp nya "Legend of Zelda" på stora tv-spelsmässan. Här nedan kan ni se den.



Hela spelvärlden har gått bananas över detta och idéer, drömmar samt allsköns teorier flyger över Internet som ystra blåmesar. Som en person på Zeldadungeon.net skrev "We're Zelda nerds. That's what we do. Speculate". Det sägs att detta Zelda kommer att vara banbrytade i serien. Därför tänker jag jag skriva lite tankar på hur de skulle kunna förnya det och konventionerna.

I can be your hero
Det här är något som många av oss har väntat på-att få spela "Legend of Zelda" som Zelda. Det vore kul. Jag vill vara ännu djärvare-jag skulla tycka att det var coolt att få spela med en av mina favoritkaraktärer, Impa (speciellt i hennes Ocarina of Time-form). Eller varför inte låta spelaren välja?

Extreme Link makeover
Nu har Nintendo bestämt sig för att behålla Link, men bara för det måste han ju inte vara blond hylian i grön mössa (eller jo, tunikan och mössan vill vi nog behålla). Trots detta finns det ju en hel del saker att göra med honom. En av mina tankar är att göra en sak av det som har blivit en klassiker att han inte pratar: nämligen att göra honom hörselskadad och använda sig av teckenspråk. En annan tanke är han skulle kunna tillhöra någon annan ras, eller blandning av två raser. En halv-Zora vore väl kul.

In a brave new world
Hyrule brukar ha en genomgående europeisk natur och klimat som grund, och jag kallade den senare teasern lätt fnysande för "alpvykort". Det är lite miljö-buffé: lite skog, lite fält, lite öken, lite berg, lite hav osv. Jag kan tänka mig ett helt spel som utspelar sig i mörka barrskogar (tänk er att klättra och använda hookshot), ett som helt utspelar sig i japansk miljö (när allt kommer omkring fick Shigeru Miyamoto sin inspiration från barndomen i Kyotos skogar). Egentligen var som helst utanför klassisk fantasy och utan överdriven exotisering. Eller så byter vi årstid (Jag skulle älska "The Winter Zelda") eller behåller spelgenren men placerar det i steampunk-miljö. Jag vill inte se ett futuristiskt Zelda a la sci-fi men Zelda+ Steampunk kan bli oväntat bra.

Screw the dungeons
Något som hade sin plats 1986 när Zelda-serien föddes, men som börjar bli utslitet, är dungeons. Formeln utforska-prata medNPC-gå till dungeon börjar kännas klar. "A Link between worlds" var första steget från att jaga föremål i dungeons, det gick att välja ordningen. Jag skulle gärna se att övervärlden blev mer detaljrik och hade mer att utforska istället. Kanske med mindre "mosa monster genom att mosa B-knapp".

Och hon skrev på en petition, ge Ganondorf ålderspension
Ganon/Ganondorf är den karaktär, utom Link och Zelda, som har hängt med längst. Nu känns det dock som att det börjar bli dags att släppa ut detta svin i ollonskogen ;) I senaste spelet "A Link between worlds" blev han tvungen att sammansmälta med den egentligen mer intressanta skurken Yuga för att gjuta in lite friskt blod. Nej, dags att för nya, roliga, flerdimensionella skurkar.

We are family
Jag tycker att "Twilight princess" är ett av de bästa Zelda-spelen. Visst är färgskalan dov, men det finns en aspekt som jag älskar i den-Link har ett sammanhang. Visst, vi får ingen förklaring till varför han är en av de få utan släkt, men han har ett arbete och han är en förebild för barnen (speciellt min favorit, den blyge Colin). Jag känner dock att jag är redo att ta till mig Link, även om han skulle ha föräldrar i livet. Jag kan t.ex. tänka mig ett intressant scenario där hela den kungliga familjen (utom Zelda) är korumperad eller tyrannisk, och Links föräldrar tillhör en motståndsrörelse. Både att Link går ut för att rädda sina föräldrar, eller att gå emot sina föräldrar för att rädda landet kan bli väldigt intressant dynamik.


4 kommentarer:

  1. Jag håller med om att själva storyn behöver en stor dos dynamik och förändring. Vill inte göra det till ett fullskaligt rollspel, men jag skulle önska att karaktärerna var djupare och mer mångfacetterade, inte så enkelspåriga svart eller vitt som idag. Svinga svärd mot bad guys är ju en sak, men LITE mer kring "ondingarna", mer mänskliga drag hade gjort saker mer intressanta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det håller jag med om. Det draget kunde jag gilla hos Yuga, hans strävan efter perfektion. Min ideal "onding" är ju i grunden idealist som har fått för sig att ändamålet helgar medlen. Alltså ett i grunden gott syfte som gått helt åt skogen.

      Radera
  2. Intressanta tanker, ska bli väldigt spännade att se hur själva spelet faktiskt blir!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bumpi, och välkommen till bloggen! Ja, det ska bli spännande. Ska bli intressant att se om jag prickade något rätt. Jag hoppas iallafall att det blir många Zoras, min favoritras.

      Radera

Jag svarar kommentarerna här i min blogg så att alla har chansen att hänga med i diskussionerna.