måndag 14 juli 2014

Musei-söndag


Vi behövde hitta på något igår, Goron och jag. Det var hans idé att vi skulle besöka Naturhistoriska Riksmuséet. Mycket bra idé, det var några år sedan jag var där senast men som liten bodde jag nästan där. Det var både roligt och skönt. Det finns något vilsamt med muséer. Dessutom har de lättat upp alla montrar med uppstoppade djur med några akvarier med levande fiskar, havsanemoner och en ormstjärna. Riktigt fint och pedagogiskt. Jag passade på att fotografera skelettet av grönlandsvalen (min favoritval) också.


Det är ganska typiskt mig och Goron. Vi är inte de stora gesternas par, utan vi gillar att ta oss till ett museum eller andra små sköna saker. Om två veckor blir det semester. Då väntar en liten resa inom Sverige. Det är väldigt skönt att vara hemma också =) Det kan låta självklart men jag har upplevt människor som blivit chockade och provocerade av vår inställning.

Bildkälla:

Foto valskelett: Bloggaren själv

Foto ormstjärna:
photo credit: Akuppa via photopin cc

3 kommentarer:

  1. They sound like big gestures me. Going somewhere you know you will enjoy - and sharing them.
    And I love that the stuffed animals have been replaced with living beauty.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I think these are big gestures enough, and even if they are not big, they are great. Most people in Sweden though, seems to think that unless you get yourself on a trip to Thailand or bath in champagne, it's just small and bland.

      I actually got told by a co-worker that the plans I had a while ago (travelling to various rock festivals in Sweden) were "just some small c**p travels". But that says more about her than me, I think.

      Radera
    2. The stuffed animals are still there, but the added some living fish, coral reef fish and malawi cichlids, as an example of biological diversity and the fast speciation.

      Radera

Jag svarar kommentarerna här i min blogg så att alla har chansen att hänga med i diskussionerna.