tisdag 13 december 2016

Grinchlista 2016

Det är en av de få jultraditioner jag har här i bloggen, grinchlistan. Den fungerar som lika delar underhållning och terapi. Detta år har jag allt svårare för jul och traditioner, Känns som att det har blivit ett verktyg för att vara en rövhatt och exkludera, trycka ner och göra illa. Därför kommer här min Grinchlista, dvs. saker jag inte gillar med julen:

1. Lucia
Ny på listan i år. Det som får mig att ogilla den är de ruttna sidor den tar fram i människor. Nationalromantisk smörja som inte synts till på den här sidan 1968 grävs plötsligt upp och släpas fram i ljuset. Läser den ena kommentaren efter den andra om människor som får varma pirriga känslor som bara Lucia kan framkalla, som gråter för att de tycker att det är såååå vackert. Och jag, jag blir bara kall. Jag börjar på allvar fundera på om det är något fel på mig.

2. Traditionshetsen
På julen spelar det ingen roll vad du har för personlig smak. Du ska ändå göra på ett bestämt sätt för "Det är tradition". Den kommentaren, uttalad "Men det är traditioooooon" är den svenska motsvarigheten till "Will somebody please think of the children?" Det är plötsligt helt okej att använda traditionerna som en ursäkt att vara fullkomligt empatilös. Vill du spotta på en speciell grupp är julen din högtid, oavsett om det är rasifierade, muslimer, vegetarianer eller hundägare. Och strunta vad du mår bra av, det viktiga är hur människor som i de flesta fall är döda, gjorde för 50-100 år sedan.

3. Tomten
Prova att knacka på hos en vilt främmande familj mitt i familjemiddagen, och fråga efter barnen i oktober. Det lär sluta med polishämtning och utredning. Men i december förväntas vi tycka att en främmande karl som knackar på och försöker få barnen att sätta sig i knät, är så mysig. I dessa tider när vi arbetar med att lära barn integritet och att barns känslor och handlingar inte är presenter som kan ges bort hur som helst av vuxna, tycker jag att vi ska pensionera den rödklädda symbolen för frosseri, hets och konsumtion. För gott.

4. Julklapparna
Slöseri med tid och pengar. Det är allt jag tänker säga.

5. Traditionellt julbord
Kött med kött-och död åt den som föresöker föreslå att äta någonting som man faktiskt gillar. Uppenbarligen dör en tomte varje gång någon försöker använda personlig smak kring julbordet.

6. Julvärden
Inte Sanna Nielsen, hon är en duktig och kanske lite för snäll tjej, men fenomenet. Vi slutade med hallåor i SVT för några år sedan, utom den hallåa, som vi spänt väntar på varje år. Det sägs att hen är bra sällskap för ensamma, men jag vill höra det från de ensamma själva innan jag tror på det.

När jag läser listan märks det att detta är första året i vuxen ålder då jag övervägt att skippa julen.


2 kommentarer:

  1. The pressure that Christmas traditions put on us is immense. Spend, shop, gift, bake... And it leaves so many people out. The lonely, the bereaved, the mentally ill...
    Sigh.
    And hugs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, there's so much talk about being good around Christmas, but it does not take much to be left out. Thank you for the hugs. This is partly why I write this posts, so that people can know they are not alone and they are not the only ones who love Christmas.

      Radera

Jag svarar kommentarerna här i min blogg så att alla har chansen att hänga med i diskussionerna.