söndag 17 augusti 2014

Lördag-Lajv, etnicitet och himla många löpare

Under veckan som gick har det varit Kulturfestival i Stockholm. I år har de tagit med spelkulturen också (kom ihåg, brädspel, tv-spel och rollspel är kultur) så jag och sambon tog oss till Brunkebergs torg och lyssnade på en föreläsning om Lajv, hur lajvare med icke-europeiskt utseende bemöts. Nu har jag inte börjat lajva ännu, men föreläsningen var mycket intressant ändå. Det är alltid intressant att få ett annat perspektiv på saker, och som "natural born goth" vad gäller hudfärg, är det lätt att bli blind för sina privilegier. Att jag och Anna, som föreläsaren heter, följer varandra på Twitter och hann säga hej gjorde det hela ännu roligare.

Efter en mellanlandning hemma så drog vi ut på stan för att titta på Midnattsloppet. Det är en syn när 41500 människor springer genom Stockholm mitt i natten. Dels springer min vän Sisu med sambo loppet, dels har min och sambons favoritglassbar StikkiNikki öppet till midnatt när loppet går-och ibland kan det behövas något för att hålla sig pigg. Hade dessutom tur nog att de denna dag sålde min favorit-glasssmak överhuvudtaget-blåbär-lavendel. När vi stått ett tag och sett en röd flod av löpare, tvåDarth Vader, en nunna och en kinesisk nyårsdrake springa förbi (vissa är kreativa när det gäller att springa i maskeradkostym) så åkte vi hem.


2 kommentarer:

  1. It sounds like a truly wonderful (but very busy) day. I would have loved to have seen the night runners - though would never/could never join them.
    Have a great week.

    SvaraRadera
    Svar
    1. It is nice to see the night runners, and it must be a delight to run with all the people sharing.

      Radera

Jag svarar kommentarerna här i min blogg så att alla har chansen att hänga med i diskussionerna.