Imorgon tar år 2017 slut. Dags att summera i form av en årskrönika. Jag kör samma format som Jenny. Here we go!
Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Ja, några saker. Firade Jubel, renoverade kök, spelade Nintendo Switch och odlade Ancistrus-malar (fast det sistnämnda var det i och för sig mest fiskarna som gjorde).
Höll du något av dina nyårslöften?
Minns faktiskt inte om jag hade några haha. Det skulle vara modets år. Om jag har varit modig vet jag inte, men jag har tagit värdefulla steg på resan att få bort mitt självhat.
Vilka länder besökte du?
Bara Sverige, det trivs jag bra med. Samhället behöver göra något åt sin löjliga resehets. Räknas fiktiva länder har jag besökt både Midgård och Hyrule haha.
Är det något du saknade 2017 som du vill ha 2018?
Ett heltidsjobb vore fint, och kanske lite mer sinnesfrid.
Vilket datum kommer du alltid att minnas?
26-28 maj, när jag var bortrest på Jubel och hade roligt.
Vad är det bästa som har hänt dig under året?
Gick på två riktigt bra konserter, nämnda jubelresa och när jag stekte första vegoburgaren i mitt nya kök.
Vilket var ditt största misstag?
Har kanske varit lite för snäll, samt att vi borde ha börjat köksrenoveringen tidigare på året.
Vad spenderade du mest pengar på?
Köket. Värt pengarna.
Vad gjorde dig riktigt glad?
Det har nog varit små ögonblick, som när Goron, efter en månad av färdigmat sade att han var trött på all min matlagning, samt alla som har varit vänliga mot mig och t.ex. skickat med bankettmat hem.
Mådde du sämre eller bättre 2017?
Svårt att säga. Mycket som har varit jobbigt och jag har lättare att oroa mig. Samtidigt har jag blivit bättre på att lyfta upp mig själv ur orosträsket.
Finns det något du önskar att du lagt ner mer tid på?
Hantverk, vänner och nagelmålning.
Finns det något du önskar att du lagt ner mindre tid på?
Att läsa kommentarsfält som dryper av negativ energi och hat.
Blev du kär?
Jag har aldrig slutat att vara kär i Goron. Det har jag varit sedan 2013.
Bästa program på TV?
Jag har inte sett så mycket på tablå-TV, men tyckte att "Köttets Lustar" ställde bra och relevanta frågor.
Hatade du någon som du inte hatat förut?
Hata är ett väldigt starkt ord, men jag förlorade mycket av respekten för Arne Weise tyvärr. Han tog sig själv på lite för stort allvar i samband med både julvärdarna i år och Ingvar Oldsbergs avsked.
Vilken var bästa boken du har läst under året?
Ola Larsmos "Swede Hollow" om svensk-ghettot i S:t Paul, Minnesota kan jag rekommendera väldigt varmt. "Mannen som talade med elefanter" av Lawrence Anthony var också intressant. En bok som gör mig varm och glad i själen just nu är Rhuddem Gwelins "The Nature of things"
Önskade du dig något som du fick?
Ancistrus-yngel. Väldigt roligt =)
Önskade du dig något som du inte fick?
Fred på jorden, SD ut ur riksdagen och rättvisa regler för homosexuella blodgivare.
Vilken var årets bästa film?
"Thor: Ragnarök"
via GIPHY
Vilka var de bästa människor du träffade?
Mina vänner såklart. Min självvalda familj.
Hur skulle du beskriva din klädstil?
Den nördiga hårdrockarens kärleksbarn med en radhusorientalisk 30+ bibliotekarie.
Vad fick dig att må bra?
Egentid och att fokusera på det jag mår bra av.
Vilken kändis var du mest sugen på?
Tom Hiddleston. Alltid Tom Hiddleston
via GIPHY
Vem saknade du?
Mamma. Och Morrica. Den här galna samtiden hade behövt hennes visdom.
Vilken var din bästa månad?
Maj var rätt kul.
Finns det något du skulle kunna ha gjort bättre?
Mycket. Men jag väljer att se framåt och använda det 2018
Hur kommer nästa år att skilja sig från 2018?
Förhoppningsvis genom att bli bättre. Att det jag har sått 2017 kommer att ge en bra skörd 2018. Samt att mitt beslut att ta det lite lugnare med vad jag engagagerar mig i samt att bli en tuffare vegetarian ger utdelning.
Visar inlägg med etikett Årskrönika. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Årskrönika. Visa alla inlägg
lördag 30 december 2017
måndag 29 december 2014
Årskrönika för 2014
Året lider mot sitt slut och säkert som amen i kyrkan kommer årskrönikan. I år har jag lånat frågorna från Ebba von Sydows blogg, som i sin tur fått dem av UnderbaraClara, som jag visserligen har slutat läsa, men även en blind höna kan hitta ett korn.
Dag från år 2014 som du alltid kommer att minnas?
Det har varit flera minnesvärda dagar, men jag väljer den 23:e augusti när jag gick i Science fiction-bokhandelns parad. Även om det regnade och var småkallt så var stämningen fin och det var lite som en dröm när jag gick insvept i yllemantel och Goron gick bredvid. Den dagen hämtar jag energi från.
Bästa köp?
Svårt val mellan nya sängen och nya byrån, men sängen vinner på att jag sover gott i den och att sovrummet blir ett ordentligt rum. Det kommer att komma bilder på rummet.
Sämsta köp?
Svår fråga, eftersom jag har blivit mer restriktiv innan jag köper saker, men leggingsen som inte passade kan få titeln, så har de gjort någon nytta.
Beskriv din stil under året som gått?
Det här var året då metalkläderna tog ett steg tillbaka i min garderob och istället så tog en blandning av nördiga toppar och Gudrun Sjödén. Gillar hennes kläder, de har en passform som passar min kropp, hög kvalitet och fina färger. Är det inte både skönt och snyggt har det ingen plats i min garderob längre.
Gjorde någonting dig riktigt glad?
Flera saker-när jag deltog i skokartongsapellen och människor köade för att ge. Hela jubileumsveckan för Science-fictionbokhandeln. Att mitt och Gorons samboliv har flutit smidigare än vi vågade hoppas på i och med att vi båda har bott själva länge innan. Samt när vi möblerade om och det blev precis så fint som vi trodde.
Genomdrev du någon stor förändring?
Jag blev sambo-om inte det är en stor förändring är jag en burk päron =)
Reste du utomlands?
Nej, 2014 var mer ett år för inre resor än yttre. Dessutom är jag inte globetrotter och solresor gör mig ledsen i själen.
Vad skrattade du åt?
Gorons roliga miner, katternas knasiga rackartyg och brittisk humor i TV. Samt diverse bilder och filmer på nätet.
Vad har du tittat på, på TV?
Årets TV är utan tvivel "Doctor Who", som har varit både underhållning och ett sätt att orka med tillvaron. Sedan var det väldigt skoj att titta på "Downton Abbey" och twittra till TV-cirkeln. Heligaste timmen har dock varit söndagar 18-20:00 när TV6 visat "Heroes of Cosplay" och "Face Off".
Lärdom om dig själv under året?
Att jag ibland är lite för bra på att acceptera läget och tiger still för att bevara stämningen. Det är något jag behöver arbeta på-att hitta balansen mellan att stå upp för mina åsikter på ett sätt som inte sårar folk.
Största framgången på det privata planet?
Att jag och Goron hittar allt bättre rutiner för att hålla hemmet i ordning, och att jag äntligen lärt mig att dricka te med vego-mjölk.
Vad önskar du att du gjort mer?
Umgåtts med mina vänner, gjutit ljus och gått på bra konserter.
Vad önskar du att du gjort mindre?
Gråtit, tjafsat i meningslösa nätdebatter och låtit människor (eller ska vi kalla dem nättroll) kalla mig saker som bitter och humorlös.
Största framgång på jobbet 2014?
Att jag hittade ett sätt att acceptera läget på jobbet under 2014. Det kändes på ett sätt surt att det tog slut just när jag hade hittat ett lugn i det.
Bästa boken du läste i år?
"Nordiska väsen" är ju inte direkt en bok man läser från pärm till pärm. En bok jag tycker mycket om är Markus Heitz "The dwarves" Just när man tror att han skriver "fantasy formulär 1A" så vänder han på steken och gör saker nytt och mer spännande.
Största misstaget?
Alla nätdebatter där jag blev behandlad där jag försökte övertyga trångsynta människor om allas lika värde. Såg tyvärr bra grupper dö pga flathet mot meningslöst svammel.
Vad spenderade du mest pengar på?
Förutom det självklara svaret mat och boende, så blev det mycket pengar på inredning i år. Det blir ju så när en lägenhet ska gå från en singellya till ett sambohem. Det var det värt.
Största musikaliska upptäckten?
Adrian von Ziegler. Hans musik har verkligen hjälpt mig att koppla av och sänka pulsen.
Något du önskade dig och inte fick?
Jag hade önskat mig ett nytt jobb, att vissa jobbiga saker som får förbli privata hade fått ett avslut, och att Matt Smith eller David Tennant kommit till Sci-fi mässan i Stockholm (håller tummarna för nästa år).
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Både och, det har varit de starka känslornas år. Dock har jag haft lätt för att gråta och flera händelser har lett att delar av året har i vemodets tecken.
Vad gjorde du på din födelsedag 2014?
Det här kommer att låta hemskt, men jag oroade mig för sambons knä-operation dagen efter. Skräppresent om någon frågar mig, men en bra present att operationen gick bra.
Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Att slippa förlora jobbet på det sättet jag gjorde (min kund/brukare avled) och att Goron inte hade gjort illa knät hade räckt för att det här året skulle ha varit mycket bättre. Vad fick dig att må bra?
Lärde du dig något nytt?
Det går att diskutera om det är att definiera som något nytt att lära sig, men det känns som att jag har fått lite mer "fett på mina fjädrar", att kunna vända från en snyftande hög till att tänka konstruktivt ganska fort, och ibland gå direkt till det konstruktiva. Lärde mig dessutom att dansa tango =)
De bästa nya människorna du träffade?
Ska jag vara helt ärlig så har det varit lite parbubbla i år. Men jag får säga att deltagarna på Sygillet/födelsedagen som jag inte hade träffat förut var ruskigt trevliga och jag hoppas att jag får träffa dem igen.
Något du var stolt över?
Att trots att jag och Goron både har blivit sambos och mött stora motgångar under året, har vi aldrig tagit ut det på varandra, utan kämpat på och sett varandra som ett team.
Vad fick dig att må bra?
Det var de små sakerna. Att ligga sked med Goron, att umgås med mina vänner. Nu på vintern så har det varit att dricka te ur min handdrejade mugg och tända alla former av ljus. Tända ljus och händerna runt temuggen. Samt att bära mina vikingakläder.
Vad tänker du göra annorlunda nästa år?
Prioritera min tid för återhämtning. Har upptäckt att det är en enorm skillnad när jag har gett mig det och inte. Ska också bli bättre på att avgränsa tid för aktiviteter. Jobbsökande har sin tid och njutning har sin tid.
Högsta önskan just nu?
Att hitta ett jobb och att jag ska kunna sova bättre.
Dag från år 2014 som du alltid kommer att minnas?
Det har varit flera minnesvärda dagar, men jag väljer den 23:e augusti när jag gick i Science fiction-bokhandelns parad. Även om det regnade och var småkallt så var stämningen fin och det var lite som en dröm när jag gick insvept i yllemantel och Goron gick bredvid. Den dagen hämtar jag energi från.
Bästa köp?
Svårt val mellan nya sängen och nya byrån, men sängen vinner på att jag sover gott i den och att sovrummet blir ett ordentligt rum. Det kommer att komma bilder på rummet.
Sämsta köp?
Svår fråga, eftersom jag har blivit mer restriktiv innan jag köper saker, men leggingsen som inte passade kan få titeln, så har de gjort någon nytta.
Beskriv din stil under året som gått?
Det här var året då metalkläderna tog ett steg tillbaka i min garderob och istället så tog en blandning av nördiga toppar och Gudrun Sjödén. Gillar hennes kläder, de har en passform som passar min kropp, hög kvalitet och fina färger. Är det inte både skönt och snyggt har det ingen plats i min garderob längre.
Gjorde någonting dig riktigt glad?
Flera saker-när jag deltog i skokartongsapellen och människor köade för att ge. Hela jubileumsveckan för Science-fictionbokhandeln. Att mitt och Gorons samboliv har flutit smidigare än vi vågade hoppas på i och med att vi båda har bott själva länge innan. Samt när vi möblerade om och det blev precis så fint som vi trodde.
Genomdrev du någon stor förändring?
Jag blev sambo-om inte det är en stor förändring är jag en burk päron =)
Reste du utomlands?
Nej, 2014 var mer ett år för inre resor än yttre. Dessutom är jag inte globetrotter och solresor gör mig ledsen i själen.
Vad skrattade du åt?
Gorons roliga miner, katternas knasiga rackartyg och brittisk humor i TV. Samt diverse bilder och filmer på nätet.
¨
Vad har du tittat på, på TV?
Årets TV är utan tvivel "Doctor Who", som har varit både underhållning och ett sätt att orka med tillvaron. Sedan var det väldigt skoj att titta på "Downton Abbey" och twittra till TV-cirkeln. Heligaste timmen har dock varit söndagar 18-20:00 när TV6 visat "Heroes of Cosplay" och "Face Off".
Lärdom om dig själv under året?
Att jag ibland är lite för bra på att acceptera läget och tiger still för att bevara stämningen. Det är något jag behöver arbeta på-att hitta balansen mellan att stå upp för mina åsikter på ett sätt som inte sårar folk.
Största framgången på det privata planet?
Att jag och Goron hittar allt bättre rutiner för att hålla hemmet i ordning, och att jag äntligen lärt mig att dricka te med vego-mjölk.
Vad önskar du att du gjort mer?
Umgåtts med mina vänner, gjutit ljus och gått på bra konserter.
Vad önskar du att du gjort mindre?
Gråtit, tjafsat i meningslösa nätdebatter och låtit människor (eller ska vi kalla dem nättroll) kalla mig saker som bitter och humorlös.
Största framgång på jobbet 2014?
Att jag hittade ett sätt att acceptera läget på jobbet under 2014. Det kändes på ett sätt surt att det tog slut just när jag hade hittat ett lugn i det.
Bästa boken du läste i år?
"Nordiska väsen" är ju inte direkt en bok man läser från pärm till pärm. En bok jag tycker mycket om är Markus Heitz "The dwarves" Just när man tror att han skriver "fantasy formulär 1A" så vänder han på steken och gör saker nytt och mer spännande.
Största misstaget?
Alla nätdebatter där jag blev behandlad där jag försökte övertyga trångsynta människor om allas lika värde. Såg tyvärr bra grupper dö pga flathet mot meningslöst svammel.
Vad spenderade du mest pengar på?
Förutom det självklara svaret mat och boende, så blev det mycket pengar på inredning i år. Det blir ju så när en lägenhet ska gå från en singellya till ett sambohem. Det var det värt.
Största musikaliska upptäckten?
Adrian von Ziegler. Hans musik har verkligen hjälpt mig att koppla av och sänka pulsen.
Något du önskade dig och inte fick?
Jag hade önskat mig ett nytt jobb, att vissa jobbiga saker som får förbli privata hade fått ett avslut, och att Matt Smith eller David Tennant kommit till Sci-fi mässan i Stockholm (håller tummarna för nästa år).
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Både och, det har varit de starka känslornas år. Dock har jag haft lätt för att gråta och flera händelser har lett att delar av året har i vemodets tecken.
Vad gjorde du på din födelsedag 2014?
Det här kommer att låta hemskt, men jag oroade mig för sambons knä-operation dagen efter. Skräppresent om någon frågar mig, men en bra present att operationen gick bra.
Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Att slippa förlora jobbet på det sättet jag gjorde (min kund/brukare avled) och att Goron inte hade gjort illa knät hade räckt för att det här året skulle ha varit mycket bättre. Vad fick dig att må bra?
Lärde du dig något nytt?
Det går att diskutera om det är att definiera som något nytt att lära sig, men det känns som att jag har fått lite mer "fett på mina fjädrar", att kunna vända från en snyftande hög till att tänka konstruktivt ganska fort, och ibland gå direkt till det konstruktiva. Lärde mig dessutom att dansa tango =)
De bästa nya människorna du träffade?
Ska jag vara helt ärlig så har det varit lite parbubbla i år. Men jag får säga att deltagarna på Sygillet/födelsedagen som jag inte hade träffat förut var ruskigt trevliga och jag hoppas att jag får träffa dem igen.
Något du var stolt över?
Att trots att jag och Goron både har blivit sambos och mött stora motgångar under året, har vi aldrig tagit ut det på varandra, utan kämpat på och sett varandra som ett team.
Vad fick dig att må bra?
Det var de små sakerna. Att ligga sked med Goron, att umgås med mina vänner. Nu på vintern så har det varit att dricka te ur min handdrejade mugg och tända alla former av ljus. Tända ljus och händerna runt temuggen. Samt att bära mina vikingakläder.
Vad tänker du göra annorlunda nästa år?
Prioritera min tid för återhämtning. Har upptäckt att det är en enorm skillnad när jag har gett mig det och inte. Ska också bli bättre på att avgränsa tid för aktiviteter. Jobbsökande har sin tid och njutning har sin tid.
Högsta önskan just nu?
Att hitta ett jobb och att jag ska kunna sova bättre.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
