torsdag 19 februari 2015

Känslorna som rivs upp vid rensning

Idag bestämde jag mig för att rensa ur "helvetesskåpet" hemma. Jag tror att alla hus och lägenheter har ett sådant även om de kan heta "tv-shopsgarderobet", "ångestgarberoben" med mera. Kärt (?) barn har många namn. Gemensamt är att det är stället där alla grejer som man inte vet vad man ska göra med dumpas.

Jag har gjort detta förr, i samband med flytter och dödsfall, och det är en ganska känslosam sak att göra. Minnen väller upp, och det är inte de trevliga minnena som är först i kön. I mitt fall var det gamla sjukhuspapper och annat från den jobbiga period när jag nästan drunknade i ansvar och krav. Kan säga att även om det var tungt att bli påmind så var det väldigt skönt att ta en gammal mapp, som var fläckig och trasig, som en gång var full med viktiga saker och känsloladdad, tömma den på sitt innehåll och slänga ut den ur mitt liv-en gång för alla.

Om man ska tro på Feng Shui, så är hallen området för nya möjligheter. Skåpet ligger mittemot ytterdörren. Så varje gång jag går in i lägenheten har alltså den här stagnerade energi, i form av foton på ett ex (som inte var bra för mig), mormors gamla inaktuella sjukhuspapper och betalda räkningar från henne och CD-skivor jag inte har lyssnat på, mött mig. Även om det inte har varit hela anledningen till att jag bitvis har varit trött och energilös så kan det säkert påverka. Nu ligger dock bara saker som jag vill ska finnas kvar där. Högen med CD-skivor är genomrensad och de som jag inte kommer att lyssna på igen, kommer att få liv i ny form i hemma-pyssel.

Som sagt, visst kommer det upp lite känslor i samband med detta, enligt feng shuis tolkning är det stagnerad energi. Men när det är gjort så känns det så himla skönt. den positiva energin börjar att röra på sig igen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag svarar kommentarerna här i min blogg så att alla har chansen att hänga med i diskussionerna.