måndag 29 augusti 2016

Fy f.., Pain!



En av mina bästa konsertupplevelser någonsin är Pain på Gröna Lunds lilla scen 2010. Det är ett band som jag gillar. Peter Tägtgren är ju dessutom producent till Sabaton, som är ett av mina favoritband. Nu är det nytt album på G, och sålunda ny video släppt.

Låten heter "Call me" och jag är ledsen, men detta är så kasst. Idén med dockor a la "Spitting Image" (klassiskt brittiskt humorprogram) är kul, och de är ganska porträttlika. Själva videon och texten dryper dock av så mycket slentriansexism att jag får huvudvärk. Hade videon varit producerad 1986 hade jag inte reagerat men det är 2016. Det måste gå att göra mer intressanta videos och texter än detta. Jag tänker på låten "Same old song" som handlar om mediekulturen idag. Det känns mycket mer i tiden och genomtänkt än denna dynga, som i korthet går ut på att berättarjaget tycker att tjejen ska ringa honom för att han kan "göra saker din pojkvän inte förstår" och "mina händer kommer att få dig att yla som en varg" (översättningar av texten). Att damen ifråga skulle ha en egen vilja verkar textförfattaren ha glömt bort helt.

Nej, detta är slöseri. Slöseri med talang, slöseri med en bra gäströst och slöseri med min tid. Att vara hårdrockare och feminist känns ibland lika förenligt som att vara vegetarian och jobba i köttdisken.

2 kommentarer:

  1. Fy vad tråkigt. Jag brukade lyssna mycket på Pain förut men efter vad det verkar kommer det inte vara värt att kolla upp deras nya låtar om det där är deras grej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är i och för sig enda låten jag har kollat upp, men det känns så trist när duktiga musiker inte litar på sin musik, utan måste hänfalla till sådant här. Nu säger jag inte att det är kass att t.ex. ha kvinnliga dansare, men här det så uppenbart att de är här för sina kroppars skull. Sälj grej med tjej är inte okej.

      Radera

Jag svarar kommentarerna här i min blogg så att alla har chansen att hänga med i diskussionerna.