torsdag 27 oktober 2016

Knappt två månader kvar-tankar inför jul

Vissa år är jag jätteentusiastisk inför jul och springer runt och nynnar på "Mer Jul". Andra år står jag där och tänker "So this is Christmas..." I år har jag börjat att fundera tidigt på hur julen ska bli så bra som möjligt. Egentligen är det mer advent och sträckan fram till jul jag gillar, själv julafton tenderar att bli lite antiklimax. Goron är mer skeptisk till jul, så det gäller att hitta en nivå som båda gillar. Ett bra sätt att inte drabbas av julstress, tomte-överdos och kanelförgiftning på en och samma gång, är att skriva upp vad som är viktigt och vad som inte är det. Här kommer min egen, högst personliga jullista. Kom ihåg att om din lista ser annorlunda ut är den lika rätt för dig

Annars blir det inte jul


  • Att träffas. I år är det min familjen som får äran att ha Goron och mig på julafton (vi kör varannat år så att det blir rättvist). Det ser jag fram emot, min faster med familj har ett hus som gjort för ett lagom julfirande. Och utan gemenskap är julen mest en tom uppvisning
  • Julte-något roligt julte vill jag gärna dricka. Om det blir mysiga Farbror Frost, Indiskas Cozy Christmas eller Grönt julte med apelsin och rosépeppar får vi se
  • Julmusik-Från första advent till trettondagen så spelas det julmusik. Mina favoriter är "O, Helga natt", "The holly and the ivy" och finska "Me käymme joulon viettohon".
  • Glögg-i år vill jag dricka glögg ur mitt fina glöggset som jag inte har fått använda hittills.
Blir det så blir det

  • Julpyntandet-jag har två saker jag måste ha till jul. Min adventsljusstake och stjärnan i fönstret. De sätter jag upp första advent. Vill jag ha mer pynt tar jag det eftersom. Hinner/orkar jag inte, så har jag det viktigaste.
  • Baka-det är kul att baka till jul, utom under stress. Då flyttar det roliga till något annat landskap.

Nej tack, det struntar jag i

  • Julkalendern-Efter förra årets gnäll på en av de bästa julkalendrarna någonsin, samt att den inte går att få tag i, väljer jag att tiga ihjäl julkalendern. Ta ert tomtetrams någon annanstans.
  • Tomten-för mig står han för allt som är fel med jul-frosseri, konsumtion och uppskruvade förväntningar. 
  • Äta traditionellt julbord på restaurang-Dåligt vegetariskt utbud, frosseri och magsjuka.Blä.

5 kommentarer:

  1. I like your idea of making a list of what is important to you - and of compromise.
    I hope it is a wonderful season for you both.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you. The winds of change are blowing, but I'm sure there will be time for both studies and holidays.

      Radera
  2. När folk upptäcker vilken julfanatiker jag är så tror de alltid att det är själva julafton jag peppar men det är ju som du skrev sträckan fram tills dess :D förberedelser, myset, stämningen och musiken! Bästa tiden på året för mig, haha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, bästa tiden på året vet jag inte, men det är härligt med en högtid som verkligen får ta tid. De andra känns som att det ska klaras av på en helg. Jag är en typisk adventsmänniska =)

      Radera
  3. Jag har också blivit en adventsmänniska. Söndagar är myskvällar för mig och min sambo =)

    SvaraRadera

Jag svarar kommentarerna här i min blogg så att alla har chansen att hänga med i diskussionerna.