måndag 7 juli 2014

Mer viking än hårdrockare

Vikingasäsongen har kommit igång =) Härligt =) Bland vikingamarknader jag känner till är dessutom Stallarholmen en av de absolut bästa-dels är den välorganiserad, dels ligger den mycket vackert vid Mälarens strand och så är både besökare och de som arrangerad är jättetrevliga. Dessutom passar jag på att träffa polare och vänner , bl.a. Dragonlady med make, Alvfurstinnan och Lillalven, Långe T och Enhärjaren med fästmö. Det blir så på en marknad, man glider runt, hälsar på folk, glider vidare och så träffas man igen och pratar lite till.

Det är få tillfällen som ger mig så mycket kreativ inspiration och påfyllning av energi som vikingamarknader gör =) Om jag ska vara ärlig med er, så känner jag mig mer som viking än som hårdrockare. Det passar mer mitt sinnelag just nu, helt enkelt för att det inte är så himla blodigt. Det finns utrymme för det som är intressant och ger mig energi-mat, kreativitet, historia osv. Jag älskar fortfarande musiken, det är bara det att det gängse tänkandet i hårdrockscommunitet gör mig lite vissen i själen ibland. Då är det skönt att det finns andra platser där den kan få blomma =)

Marknad betyder också handling: Och det blev en del spännande saker: Granskottssirap, långpeppar, trattkantarellsalt, långpeppar, ett par små örhängen i glasfusing, en drakbrosch från Stevik, ett par efterlängtade spännbucklor till min vikingaskrud från Historiska fynd och så krydda från Knektgården. En hel del mat, det medges, men det är ett himla bra sätt att pigga upp vardagen. Drakbroschen och spännbucklorna lyckades att hamna på bild när jag kom hem =)



4 kommentarer:

  1. Oooh. Wonderful, wonderful places to marvel at creativity and feed from the energy. And that looks like it was a really, really good one.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, this is a really good viking festival. It's beautiful located next to Lake Mälaren (some of the participants actually arrive there with viking longships). My boyfriend is not a big fan of crowds, but he finds this fair ok, thanks to the calm atmosphere =)

      Radera
  2. Åh jag ville så gärna gå på Stallarholmen men det jobbhelg såklart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så trist :( Du får satsa på "Skeppen kommer" i Stockholm den 23-24 augusti. Inte lika stor, men vackert belägen den också =)

      Radera

Jag svarar kommentarerna här i min blogg så att alla har chansen att hänga med i diskussionerna.