tisdag 27 januari 2015

Rörelse

Helgen och måndagen har på ett eller annat sätt handlat om rörelse, om att livet ska röra sig framåt eller bakåt, i olika aspekter. Det är iallafall det jag kom fram till när jag har sovit på saken en natt (jag fattar aldrig viktiga beslut utan att sova på det en natt, om det inte gäller att huset brinner eller att ringa 112).

Lördagen var uppåt och kul. Jag och Goron åkte till Vedum Köks lokaler för att titta på kök. Det är dags att fixa till mitt kök eftersom det är jämnårigt med vår föräldrageneration och inte riktigt passar oss. Det är en sak att titta på hemsidor och bilder, men på utställningen så kunde vi gå runt och känna på luckorna och fundera. Överraskande och glädjande så har Goron och jag ungefär samma bild och smak vad gäller kök, så vi är ganska eniga om grå luckor, golv av ek och så tar vi in färgen i form av glaspanel på väggen istället för kakel.

På söndagen så kom tröttheten över mig. Den senaste veckans händelser, som har varit bra men energi går det åt och jag kände mig trött och hopplös. Som tur är så har jag Goron som förstår och tröstar, Han gjorde allt för att hjälpa mig upp på banan igen med att titta på "Doctor Who" och åka på en kort utflykt-för som han sade "Du ser de här fyra väggarna hela dagarna". Han hade rätt, det hjälpte att tänka på annat.

Igår mådde jag bättre och Goron hade ännu en idé för mig. Att åka till Akvarielagret och kolla på akvarier. Vi har planer på att prova något nytt och det är kul för mig, för jag har varit akvarist sedan jag föddes, men det är Goron som är drivande i detta. Vi har bestämt oss för att skaffa ett nanoakvarium. Dels hittade vi ett akvarium vi kommer att köpa samt flera intressanta fiskar till kommande akvarium. Bara att titta in i ett akvarium sänker min puls så det är en bra idé.


I väntan på akvariet läser vi nu den här utmärkta boken om nanoakvarier så att vi lär oss. Det ska bli spännande att se var vi landar. Jag känner mig också beredd att kämpa vidare. Så länge livet rör sig framåt och inte fastnar i gamla tråkiga minnen (därav en del av önskan att göra om köket) så tror jag att det blir bra.

Bild från Zoo.se



2 kommentarer:

  1. Fish are sooooo soothing. I do love our aquarium - but cleaning it isn't one of my favourite jobs. At all.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I understand-the good part about the nano-aquaria is that the water changes won't be buckets, it will be a coffee cup a week =)

      Radera

Jag svarar kommentarerna här i min blogg så att alla har chansen att hänga med i diskussionerna.