söndag 4 januari 2015

The Hobbit-"The battle of five armies"

Finns det något bättre sätt att fira professor Tolkiens födelsedag än att gå och se en av filmerna baserade på hans verk? Okej, det skulle vara att läsa böckerna. Goron gjorde både och (han läser om "The Hobbit"/"Bilbo" just nu), jag nöjde mig med filmen. Det blev den lilla lokala biografen som fick stöd.

När jag såg film nummer två "The desolation of Smaug" så klagade jag på att hjärtat i filmen var borta. Det är nu återfunnet. Även om tonen i filmen är vemodig. Jag tänkte på det under filmen, att om den sista filmen i "Sagan om Ringen"-triologin, "The Return of the king" handlar om försoning och helande, så handlar "The battle of five armies" om söndrande. Det är i den här filmen som grunden läggs till mycket av det som händer i "Sagan om Ringen"-triologin.

Ska ni se filmen så rekommenderar jag näsdukar, för jag fullföljde traditionen att gråta när jag ser Peter Jacksons filmer om Midgård på bio. Det är bara i "The desolation of Smaug" som tårarna inte har runnit. Och ja, visst är det många stridsscener i den, men de är galet snygga.


6 kommentarer:

  1. Love the books but haven't (yet) seen any of the films.

    SvaraRadera
    Svar
    1. You are in for a treat, then. Love the books too. I've read "Lord of the Rings" in both swedish and english, and my mother read "The Hobbit" to me when I was a kid.

      Radera
  2. Jag väntar på att filmen ska komma ut på dvd :'D Sagan om ringen har verkligen aldrig varit min grej, men jag tycker de här filmerna om Bilbo har varit riktigt spännande och mysiga faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir nog en annorlunda upplevelse att börja med Hobbit-filmerna, men det går att se dem separat tror jag.

      Radera
    2. Jag har faktiskt lidit mig igenom samtliga Sagan om ringen med höjt ögonbryn och en hel del gäspningar xD kommer inte att hända igen.

      Radera
    3. Oj, det är en spännande reaktion för mig som har planer på att gå med i ett Tolkien-sällskap =) Jag blir uppriktigt nyfiken vad det är som lockar i hobbit-filmerna när du gäspade dig igenom Sagan om Ringen.

      Radera

Jag svarar kommentarerna här i min blogg så att alla har chansen att hänga med i diskussionerna.