lördag 10 januari 2015

Saker som jag hoppas att Zelda U struntar i

I juni skrev jag ett inlägg om hur "The Legend of Zelda"serien kan förnyas. Häromdagen läste jag ett inlägg på Zelda Dungeon om cuccoos (Hyrules motsvarighet till höns) och deras vara eller inte vara. Det inspirerade mig att skriva en lista på saker i serien som jag känner att Nintendo inte behöver känna sig tvungna att stoppa in i nya Zelda U, som ju kommer allt närmare. Den här listan handlar om saker som var kul när de kom, men som nu kan få en välförtjänt pension/vila.
Då kör vi!



1. Cuccos
När "A Link to the past" kom så var det kul att hönsen fick att interagera med. Senare har de använts till allt från att samla in till att glidflyga med. När de dök upp i "Hyrule Warriors" kändes hela cucco-grejen bara uttjatad. Visst är det fint med en levande värld som har flora och fauna, men Nintendo kan säkert hitta andra djur att piffa till det med. Min röst ligger på grodor, valfria fåglar och uttrar.

2. Tingle
Japanerna älskar honom och gör honom till huvudperson i spin-offspel, medan vi i Europa och Nordamerika skakar på huvudet och förstår ingenting. Visst kan Tingle bitvis vara ganska rolig, men det känns som att det inte finns så mycket att göra med honom. Hans passionerade intresse för feer är ju fint, men det skulle vara intressant att göra någon som går utanför den traditionella mansrollen som inte är en tokstolle.

3. Tidsresor
Ja, "The Ocarina of Time" var banbrytande när det kom och använde tidsresor på ett intressant sätt. Dock börjar de också bli lite tvångsmässiga. Jag kan ifrågasätta om ett spel som "Skyward Sword" som har resor mellan en stad i himlen och jorden verkligen behövde en tidsresa-även om den är kort? Det känns som att det är dags att säga att vi hade kul med tidsresorna, men nu är det dags att börja leva i nuet.

4. Cave of ordeals/Treachouros tower
I korthet, utmaningar som innebär att banka sig igenom 46 våningar om fiender. Det känns som att behovet av utmaningar som de här blivit överflödiga sedan Hyrule Warriors dök upp på marknaden.

5. Link som Tabula Rasa
Det funkade bra i "The Legend of Zelda" och "The Adventure of Link" men sedan dess har det känts lite konstigt i de sammanhang där Link verkar ha trillat ner från skyn (No pun intended). Nej, vi behöver inte visa hans föräldrar om det känns obekvämt, men någon form av sammanhang. För bra exempel, se "Skyward Sword", "The Wind Waker", "The Minish Cap" och "Twilight Princess"-även om jag är väldigt nyfiken på hur Link hamnade i Ordon Village i sistnämnda.

Håller du med mig?

Vilka Zelda-konventioner tycker du kan förpassas till arkivet?


2 kommentarer:

  1. Nummer tre så frickin much!! Är så jäkla trött på det. Speciellt när det innefattar tidspress. (Läs Majoras Mask)
    Upprepning tycker jag varit en annan stor del i Zelda-serien. Som i Phantom Hourglass, att tvingas spela samma tempel om och om igen. Det var inte så kul, även om jag gillade allt annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som att har blivit ett självändamål med tidsresor. Det fungerar om det är en integrerad del av historien, som i Ocarina of Time, men när saken börjar finnas för att de alltid har gjort det är det dags att bryta.

      Jag är rätt trött på dungeons överhuvudtaget i Zelda-serien, men jag tog inte upp det för då hade jag upprepat två punkter från mitt inlägg i juni. Nu får vi vänta och se.

      Radera

Jag svarar kommentarerna här i min blogg så att alla har chansen att hänga med i diskussionerna.